Mezi spořením a investováním je rozdíl: Spoření znamená ukládání peněz na pozdější použití na bezpečném…

Sestavování rozpočtu nemusí být stresující ani matoucí. Tyto jednoduché tipy pro tvorbu rozpočtu vám ukážou, jak můžete začít spořit peníze ještě dnes.
Ačkoli se to může zdát náročné, vyřešit, jak si sestavit rozpočet, nemusí být těžké. Osvojíte-li si tyto praktické tipy pro tvorbu rozpočtu, zjistíte, že spoření na krátkodobé i dlouhodobé cíle je téměř bez námahy. Víte, co je nejlepší? Níže zmíněné tipy nejsou určeny pouze lidem, kteří mají vysoké disponibilní příjmy a spoustu volných peněz. Pokud vás zajímá, jak si rozpočítat a uspořit peníze i s nižším příjmem, máme pro vás chytré metody, které může aplikovat doslova každý.
Přečtěte si více o našich pěti oblíbených a osvědčených tipech pro tvorbu rozpočtu.
1. Neptejte se na to, jak si sestavit rozpočet – ptejte se, proč chcete sestavit rozpočet
Může to znít jednoduše, ale prvním krokem k vytvoření rozpočtu je přesně určit, proč chcete začít spořit peníze.
Klíčem k úspěchu v jakémkoli úsilí je vytvořit si konkrétní, náročné, ale dosažitelné cíle. Pochopení toho, co vás motivuje k úsporám, vám může hodně pomoci při vytváření jasných a dosažitelných cílů v oblasti úspor. Budete-li mít na paměti své spořicí cíle, zůstanete soustředění a na správné cestě, i když budete muset v průběhu času překonat nějaké překážky.
Zde jsou tři otázky, které byste si měli položit před sestavením rozpočtu:
- Co je pro vás důležité? Například žijete proto, abyste mohli cestovat? Sníte o tom, že se stanete majitelem nemovitosti? Nebo byste rádi našetřili na studium vašich dětí?
- Jaký je reálný, ale zároveň náročný cíl, na který chcete ušetřit?
- Je tento cíl natolik motivující, že se ho budete chtít držet, i když přijdou období, kdy bude spoření trochu složitější?
Přečtěte si více: Chcete si pořizovat v následujících měsících vlastní bydlení? Udělejte těchto 5 věcí
2. Rozlišujte mezi krátkodobými a dlouhodobými spořicími cíli
Jakmile si položíte otázku, proč chcete začít spořit, dalším krokem při sestavování rozpočtu je rozdělit své spořicí cíle na krátkodobé a dlouhodobé.
Co je to krátkodobý spořicí cíl? Mezi tyto relativně skromné cíle mohou patřit např:
- Pěkný nábytek
- Rodinná dovolená
- Akontace na pořízení auta
- Pohotovostní fond pro případ nouze
Dlouhodobé spořicí cíle mohou vypadat takto:
- Záloha na pořízení domu či bytu
- Splácení dlouhodobých půjček
- Založení vlastního podniku
- Cesta kolem světa
- Spoření či investování na důchod
Kombinace krátkodobých a dlouhodobých cílů spoření může způsobit, že větší cíle nebudou působit tak děsivě. Jak budete postupně dosahovat svých krátkodobých cílů, možná si uvědomíte, jak je možné šetřit a mít své finance pod kontrolou. A díky tomu se vám dlouhodobé cíle mohou zdát stále dosažitelnější.
Přečtěte si více: Spoření vs. investování: Hlavní rozdíly mezi dvěma přístupy ke správě peněz
Jak realisticky rozpočítat peníze
Než začnete sestavovat rozpočet, zvažte, zda jsou vaše krátkodobé a dlouhodobé cíle v oblasti úspor realistické. Není nic více demotivujícího než si stanovit idealizovaný a naprosto nedosažitelný cíl a sledovat, jak je jeho dosažení stále nemožnější.
Fantastickým tipem pro tvorbu osobního rozpočtu je postupovat podle metody SMART psychologa Edwina Locka, která se zabývá stanovováním cílů.
SMART cíl znamená, že je:
- Specific – konkrétní
- Measurable – měřitelný
- Achievable – dosažitelný
- Realistic – realistický
- Time-bound – časově omezený
Pokud vaše rozpočtové cíle dodržují každý z těchto pěti popisů, jsou vhodně zvolené, abyste mohli začít sestavovat rozpočet.
3. Sledujte své výdaje a vytvořte si solidní rozpočet
Pokud chcete začít efektivně sestavovat rozpočet, musíte přesně vědět, kolik vám každý měsíc přichází na účet a kolik z něj odchází.
Nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je sledovat všechny své příjmy a výdaje po dobu 30 dnů. To znamená uvědomit si každou jednotlivou transakci a buď si ji zaznamenat do tabulky, nebo použít aplikaci pro tvorbu rozpočtu. Pokud po měsíci zjistíte, že jsou vaše stávající příjmy příliš nízké, abyste mohli realizovat své spořící cíle, můžete zauvažovat o vybudování vedlejšího příjmu.
Přečtěte si více: Jak vydělat peníze online? 20 způsobů, jak můžete skutečně začít
4. Oddělte fixní náklady od variabilních
Jakmile budete mít dobrý přehled o tom, kam každý měsíc přicházejí a odcházejí všechny vaše peníze, dalším krokem je rozdělit výdaje na fixní a variabilní.
Do kategorie fixních nákladů lze zařadit např:
- Měsíční nájemné či hypotéku
- Účty za topení a elektřinu
- Náklady na pojištění (tj. auta, odpovědnosti, majetku aj.)
- Splátky půjček
Mezi variabilní náklady, které se mohou měnit každý měsíc nebo dokonce každý týden, patří:
- Nákupy potravin
- Zábava (např. večeře, návštěvy kina, koncerty)
- Nákupy oblečení
- Stravování
Tipy pro osobní rozpočet, jak snížit variabilní náklady
Pokud jde o úspory, zatímco u fixních nákladů nemáte velkou – pokud vůbec nějakou – flexibilitu, u variabilních nákladů ano. To neznamená, že musíte přestat chodit ven a bavit se. Znamená to jen vytvořit si každodenní návyky, které vám pomohou ušetřit o něco více.
Zde je několik tipů, jak snížit své variabilní náklady:
- Připravujte si jídlo doma, místo abyste chodili v pracovní dny na obědy do restaurace.
- Zvažte, zda opravdu potřebujete upgradovat telefon na nejnovější model, pokud váš současný model funguje bez problémů.
- Vyberte si jeden den v týdnu, kdy neutratíte nic za variabilní náklady.
- Osvojte si techniku „spoř teď, utrácej později“. To znamená, že si na začátku měsíce odložíte nejprve peníze na své spořicí cíle, uhradíte fixní náklady a až zbývající částku použijete na úhradu měsíčních variabilních nákladů.
Přečtěte si více: Money management: 4 tipy, jak zvládnout své finance
5. Naplánujte si měsíční rozpočet
Zjistili jste tedy, proč chcete sestavit rozpočet, na co chcete spořit a jaké jsou vaše fixní a variabilní náklady. Nyní je čas vymyslet, jak každý měsíc ušetřit.
To se samozřejmě u každého člověka dramaticky liší. Můžete být na volné noze s proměnlivým příjmem nebo zaměstnanec na plný úvazek se stálou výplatou. Nebo se možná snažíte při nízkém příjmu ušetřit každou korunu, abyste vyžili. Ať už je to jakkoli, připravili jsme pro vás několik chytrých tipů pro tvorbu rozpočtu, které mohou fungovat při jakékoli výši příjmu.
Pravidlo 50/30/20
Pravidlo 50/30/20 doporučuje, aby váš rozpočet vypadal následovně:
- 50 % vašeho příjmu jde na vaše „nezbytnosti“, tj. na fixní náklady, jako je nájem a účty.
- 30 % je určeno na vaše „potřeby“, tj. variabilní náklady, jako je stravování, návštěvy kadeřníka a nákupy oblečení.
- 20 % jde na vaše úspory nebo na splácení dluhů.
Pravidlo 50/30/20 ve skutečnosti vytvořila Elizabeth Warrenová, odbornice na bankroty z univerzity v Harvardu, jako způsob, jak ukázat americkým občanům, jak si sestavit rozpočet, jak ušetřit peníze a jak hospodařit s nízkými příjmy.
Pokud se rozhodnete pro metodu 50/30/20, zvažte automatizaci svých měsíčních výdajů. To znamená, že vaše příjmy na začátku měsíce automaticky rozdělíte podle pravidla 50/30/20. Tímto způsobem vám na bankovním účtu zůstane pouze 30 % určených na „potřeby“, které pak můžete v průběhu měsíce utratit bez obav, zda nepřeháníte výdaje nebo neplníte své rozpočtové cíle.
Nulový rozpočet
Metoda nulového rozpočtu se od přístupu 50/30/20 mírně liší tím, že se zabývá přiřazením každého haléře konkrétnímu výdaji. Na konci měsíce by se všechny příjmy minus všechny výdaje měly rovnat nule. Na vašem účtu by neměly zůstat žádné zbylé peníze.
Znamená to vyladit si rozpočet tak, abyste přesně věděli, kolik měsíčně a na korunu přesně vydáváte na fixní, variabilní a spořicí náklady.
Jedná se o velmi detailní přístup k sestavování rozpočtu, což znamená, že musíte mít přehled o všech svých měsíčních transakcích, které probíhají.
Vytvoření pohotovostního plánu při sestavení rozpočtu
Život vždy přináší několik překvapení, proto je dobré mít připravený pohotovostní plán pro případ, že se situace trochu zkomplikuje. Jedním z nejlepších tipů pro sestavování rozpočtu je připravit se na případy, kdy se svého plánu nebudete moci tak přesně držet. Zabráníte tak tomu, abyste byli demotivováni a zcela ztratili přehled o svých cílech v oblasti rozpočtování.
Zde je několik tipů, jak si vytvořit pohotovostní plán:
- Počítejte s tím, že součástí vašeho rozpočtu bude i spoření do pohotovostního fondu. To znamená, že si každý měsíc ušetříte pět procent svých příjmů pro případ nepředvídatelných okolností.
- Vytvořte si záložní rozpočet, který začnete v případě nouze využívat. Z tohoto rozpočtu vyškrtněte vše, co není nezbytné pro každodenní život, tj. variabilní náklady. Tím se uvolní část peněz, které můžete použít v případě nouze.
Přečtěte si více: Spořící účty: K čemu slouží, jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Slovo závěrem
Hledáte dokonalý způsob, jak všechny tyto tipy pro tvorbu rozpočtu uvést do praxe? S některými bankovními účty můžete sledovat každou transakci a být informováni o příchodu nebo odchodu peněz z vašeho účtu. Například účty od AirBank nebo České spořitelny vám navíc umožňuje nastavit několik podúčtů a každému z nich přiřadit cíl spoření.
Můžete tak mít přehled o tom, jak blízko jste k dosažení svých cílů.
Vaše finanční pohoda a maximální využití peněz jsou důležité. Ať už hledáte tipy pro sestavení rozpočtu pro studenty, snažíte se naučit základy hospodaření s penězi nebo si spoříte na velkou investici, je pro vyvážený a zdravý životní styl klíčové, aby vaše peníze pracovaly pro vás.
Rate this post